FAQ for Licensing - Femap/NX Nastran - Femto Engineering

FAQ voor Licenties

We hebben een aantal vragen geselecteerd die vaak gesteld worden over Femap/NX Nastran licenties.

Algemeen



Welke licentie-opties zijn beschikbaar?

Afhankelijk van uw behoeften kunt u Femap op een maandelijkse abonnementsbasis online aanschaffen, of een eeuwigdurende licentie kopen via een Siemens Digital Industries Software partner bij u in de buurt. Er zijn twee soorten eeuwigdurende licenties:

  1. Een node locked versie (Dongle). Een USB-dongle dient als uw licentiesleutel, zodat u de licentie op meerdere computers kunt gebruiken, maar niet op hetzelfde moment.
  2. Een zwevende versie (netwerk). Eén of meer licenties worden beschikbaar gesteld door een lokaal netwerk via een pool. Bevoegde gebruikers kunnen beschikbare licenties uit deze pool aanvragen.


Hoe werkt Siemens Digital Industries Software licensing?

Siemens Digital Industries Software Licensing beheert licenties in een netwerk en implementeert het concept van de licentieserver. De licentieserver verwerkt een licentieaanvraag en antwoordt de client. Als er een licentie beschikbaar is, wordt deze toegekend en mag de toepassing doorgaan. Zo niet, dan wordt de toepassing op de hoogte gebracht van een fout en reageert de toepassing dienovereenkomstig. De serverinstelling moet zijn ingesteld om een op Siemens Digital Industries Software Licensing gebaseerde toepassing te kunnen uitvoeren. De serverinstelling geeft de poort en hostnaam van de licentieserver aan en wordt in eerste instantie ingesteld door het installatieprogramma wanneer de toepassing wordt geïnstalleerd. Download hier de gebruikershandleiding voor licenties. Download de Licensing User Guide hier.


Wat zijn de basis hardware eisen voor Femap/NX Nastran?

De huidige versie van Femap is gecertificeerd om te draaien op het volgende:

  • Windows 7 64-bit
  • Windows 8.x en Windows 8.x Pro 64-bit
  • Windows 10.x 64 bit

Femap stopt met het certificeren van nieuwe releases voor een besturingssysteem kort nadat Microsoft de mainstream ondersteuning ervoor heeft opgeheven. Microsoft heeft de mainstream ondersteuning voor XP in april 2009 beëindigd, en voor Vista in april 2012. Na versie 11.1, is Femap alleen 64-bit en installeert niet op Windows XP.

Aanbevolen systeemconfiguratie

  • 64-bits (x64) processor
  • Een van de bovenstaande besturingssystemen
  • Windows 7-besturingssysteem
  • 8 GB RAM of meer
  • Videoadapter met ondersteuning voor True Color (32-bit) of 16 miljoen kleuren (24-bit), Open GL4.2 of hoger, en 2 GB speciaal VRAM
  • Schermresolutie: 1280 x 1024 of hoger, breedbeeldformaat
  • Vrije schijfruimte voor Femap-installatie (inclusief documentatie en licentieserver): 1,4 GB voor Femap Standalone; 4,1 GB voor Femap met NX Nastran; 5,2 GB voor Femap met alle opties
  • Vrije continue schijfruimte voor Femap modelbestanden, Femap en NX Nastran scratchbestanden: 500 GB


Wat voor soort ondersteuning biedt Siemens Digital Industries Software?

Support Center is uw centrale punt voor softwareondersteuning na installatie. Informatie die u kunt opvragen zijn onder andere:

  • Licentiebestand ophalen
  • Noodaanvraag licentiebestand
  • Downloads van software en patches
  • Certificeringsinformatie voor de producten
  • Oplossingencentrum – een doorzoekbare database met informatie over symptomen en oplossingen

Bovendien kunt u incidentenrapporten aanmaken als u softwarefouten ontdekt. De website is een bron voor online documenten, waaronder release notes, gebruikersgidsen, installatiegidsen, README-bestanden, implementatiegidsen, tutorials, andere productgidsen en technische informatie.


Wat voor soort ondersteuning biedt Femto Engineering?

Femto ingenieurs zijn deskundige Femap/NX Nastran gebruikers. Elke vraag die u heeft over software functionaliteit of licenties kunt u aan hen stellen. Indien u softwarefouten heeft ondervonden kunnen wij namens u contact opnemen met Support Center.

 

Support Center



Hoe kom ik aan een Webkey?

Uw WebKey-account is uw persoonlijke, eenmalige verificatiepunt waarmee u toegang krijgt tot productinformatie en bijbehorende ondersteuningshulpmiddelen. Om een Webkey aan te schaffen gaat u naar de website van het Support Center – Webkey Accountbeheer. Maak uw account aan met uw verkochte ID en Host ID of serienummer. De volgende stap is het kiezen van een gebruikersnaam en wachtwoord die voldoen aan een aantal regels die op de pagina worden vermeld. Een bevestigings e-mail zal naar het gekozen e-mail adres worden gestuurd. Volg de link in de e-mail om uw account te activeren.

Uw LM Host ID kan op twee manieren worden verkregen: u kunt deze uit uw licentiebestand halen, dat Siemens u per e-mail heeft toegestuurd bij de aanschaf van Femap/ NX Nastran. U kunt het ook uit uw serienummer halen in Femap onder Help -> About. Het serienummer staat bovenaan. Het zou er ongeveer zo uit moeten zien als 1234-AB-CD-5678-E9FG. U moet de middelste drie blokken, in dit voorbeeld AB-CD-5678, gebruiken als uw LM Host ID.

Als u problemen ondervindt bij het aanmaken of het gebruik van uw WebKey-account, belt u Support Center en selecteert u de optie Incident report create (optie 1) en vervolgens Femap/NX Nastran support (optie 5). u wordt gevraagd uw server ID-nummer in te voeren (Sold-to-ID) . U kunt ook online een incidentrapport maken.

Support Center telefoon nummers:
NETHERLANDS: +31 73 680 25 43
BELGIUM: +32 1 638 46 72
LUXEMBOURG: +32 1 638 46 72


Ik ben mijn inloggegevens voor het Support Center vergeten

We houden een register bij van alle verkochte ID- en HOST-ID-nummers. Neem contact op met support@femto.eu om uw gegevens op te vragen. Als u uw Webkey-referenties bent vergeten, gaat u naar Webkey Accountbeheer:

  • Indien u uw wachtwoord bent vergeten: vul uw Webkey gebruikersnaam in en volg de instructies
  • Indien u uw Webkey gebruikersnaam vergeten bent: vul uw emailadres in en volg de instructies


Hoe voeg ik een andere Verkochte ID of server ID toe aan mijn Webkey account?

Ga naar de website van het Support Center – Webkey Accountbeheer. Selecteer een SoldTo/installatie toevoegen. Voer uw WebKey-gebruikersnaam en WebKey-wachtwoord in. U moet de Sold-to of Server ID en de WebKey-toegangscode invoeren van de Sold-to of Server ID die u wilt toevoegen. Druk op verder om de nieuwe Sold-to ID of Server ID toe te voegen.


Hoe kan ik facturerings-, contact- of andere gegevens wijzigen?

U kunt uw contactgegevens bijwerken via Support Center Webkey Accountbeheer. Kies de optie Account bijwerken. Gebruik uw Webkey gebruikersnaam en Webkey wachtwoord om in te loggen. Wijzigingen in factureringsgegevens kunt u doorgeven aan info@femto.eu.

 

Installatie



Hoe begin ik met een dongle-installatie?

Wij raden altijd aan een of meer licentiebeheerders in uw organisatie aan te stellen. Zij moeten een dossier bijhouden met:

  • Support Center website
  • Verkochte ID (of installatienummer – te vinden in uw onderhoudscontract)
  • LM Host ID (Server ID)/Dongle ID/serienummer
  • Webkey gebruikersnaam en e-mail adres
  • Webkey wachtwoord

U hebt een internetverbinding nodig voor de installatie. Om de software te installeren gebruikt u de DVD of uw Webkey om de software te downloaden van Support Center. Verwijder de dongle van uw computer tijdens de installatie van Femap!

  1. Ga naar download & upload bestanden in Support Center, log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Scroll naar beneden om het te downloaden product te vinden. Wanneer u deze menu-optie niet ziet, is het mogelijk dat Siemens uw IP-adres niet correct heeft geregistreerd. Is dit het geval, stuur dan een e-mail naar support@femto.nl met het juiste IP-adres.
  3. Klik op Volledige producten
  4. Selecteer het gewenste besturingssysteem
  5. Selecteer de juiste software versie, en klik op het pijltje naar beneden
  6. Zodra het bestand is uitgepakt, is de gebruiker klaar om te installeren. Klik met de rechtermuisknop op launch.exe en kies “Uitvoeren als Administrator”.
  7. Open Femap met de dongle op zijn plaats
  8. U zult een waarschuwing zien verschijnen met de melding – geen licentie. Ga in Femap naar Help -> Over -> Beveiliging -> vul de twee toegangscodes in die door Support Center of Femto Engineering zijn verstrekt.


Mijn computer herkent de dongle niet

  1. Controleer of de dongle werkt op een andere computer of in een andere USB-poort – Als het daar werkt, ligt het probleem op uw werkstation en moet u hulp vragen aan uw eigen IT-team.
  2. Als de dongle niet werkt, controleer dan uw sentinel driver. Het is mogelijk dat de sentinel driver verouderd is en moet worden bijgewerkt naar de laatste versie.
  3. Als voorgaande opties geen resultaat opleveren, is uw dongle mogelijk defect. Stuur uw dongle dan op naar Femto Engineering, wij zullen deze vervangen.

Femto Engineering
Attn. Sales
Oude Delft 137
2611 BE Delft


Hoe krijg ik een licentie om mijn dongle te updaten?

Log in op Support Center met uw Webkey gebruikersnaam en wachtwoord. Klik op de link voor “Wachtwoorden en Licentiebestanden”. Selecteer uw product, versie en host/dongle-ID. Druk op verder. Er verschijnt een scherm met een link om een licentie te genereren. Klik op de download link en sla het licentiebestand op. Nu kunt u dit licentiebestand installeren.

  1. Installeren als een Node Locked Version
  2. Vink alle vakjes aan, behalve Flex LM
  3. Open dan Femap met de dongle op zijn plaats
  4. Ga in het hoofdmenu naar: Help, about en dan security en vul de toegangscodes in die u kunt vinden in het gedownloade .dat-bestand van Support Center.
  5. Druk op ok en Femap is nu bijgewerkt!

In geval van een foutmelding, controleer of je geen spaties (spaties) hebt overgenomen aan het begin of einde van de toegangscodes. Zorg er ook voor dat voor de HOST ID/Dongle ID alleen de AB-CD-5678 combinatie is ingevuld en niet de hele 1234-AB-CD-5678-E9FG sequentie, die op de dongle te vinden is.


Hoe begin ik met een netwerkinstallatie?

Wij raden altijd aan een of meer licentiebeheerders in uw organisatie aan te stellen. Zij moeten een dossier bijhouden met:

  • Support Center website
  • Verkochte ID (of installatienummer – te vinden in uw onderhoudscontract)
  • LM Host ID of uw server MAC adres (Server ID)
  • Webkey gebruikersnaam en e-mail adres
  • Webkey wachtwoord

U hebt een internetverbinding nodig om de installatie te starten. Om de software te installeren gebruikt u de DVD of uw Webkey om de software te downloaden van het Support Center.

  1. Ga naar download & upload bestanden, log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
  2. Scroll naar beneden om het te downloaden product te vinden. Wanneer u deze menu-optie niet ziet, is het mogelijk dat Siemens uw IP-adres niet correct heeft geregistreerd. Is dit het geval, stuur dan een e-mail naar support@femto.nl met het juiste IP-adres.
  3. Klik op Full Products
  4. Selecteer het gewenste besturingssysteem
  5. Selecteer de juiste software versie, en klik op het pijltje naar beneden
  6. Zodra het bestand is uitgepakt, is de gebruiker klaar om te installeren. Klik met de rechtermuisknop op launch.exe en kies “Run as Administrator”.
  7. Het meegeleverde licentiebestand moet samen met de License Manager Deamon (lmgrd) en de Vendor Daemon (ugslmd) worden opgenomen in de flexlm installatiemap. Zie de Flex-lm installatiegids voor de installatie ervan (te vinden in de netwerkmap van de Femap installatie).
  8. Een kopie van het licentiebestand moet worden opgenomen in de femap installatie, anders moet het licentiepad worden opgegeven in help=> about => security.


Hoe kom ik aan een licentie om mijn netwerk floating licentie te updaten?

Log in op Support Center met uw Webkey gebruikersnaam en wachtwoord. Klik op de link voor “Passwords and License Files”. Selecteer uw product, versie en Host ID/ MAC-adres. Druk op verder. Er verschijnt een scherm met een link om een licentie te genereren. Klik op de link en de contactpersoon in het bestand ontvangt het nieuwe licentiebestand per e-mail. U kunt nu de gemarkeerde velden kopiëren naar een txt bestand. Hernoem deze zodat deze overeenkomt met uw eigen server en sla het bestand op als license.dat (geen txt extensie). Nu kunt u dit licentiebestand installeren:

  1. Installeren als Network Version
  2. Vink alle vakjes aan
  3. Ga na de lokale installatie naar de C: schijf en zet het bestand license.dat in de map femap.
  4. Bij installatie op de server moet u ervoor zorgen dat u de bijgeleverde LMTOOLS (FLEXLM Manager) gebruikt en de stappen volgt in de aparte LMTOOLS-handleiding. Voor de Windows platforms is het LMTOOLS.EXE programma beschikbaar onder Start -> All Programs -> Siemens Digital Industries Software License Server -> LMTOOLS.
  5. Femap is nu bijgewerkt!

In het geval u een fout tegenkomt:
Controleer of je Sold-to ID en Host ID correct hebt ingevuld: Kopieer geen streepjes in het mac adres! Zorg ervoor dat in het licentiebestand de hostnaam vervangen is door de servernaam, anders kan hij het licentiebestand niet lezen.


Kan ik de server waarop een netwerklicentie staat wijzigen?

Ja, u moet een aanvraagformulier voor een serverwijziging invullen. Dit kan worden aangevraagd via support@femto.eu.


Hoe schakel ik tussen de verschillende licentietypes?

In uw installatiemap zouden drie batch-bestanden moeten staan:

Start go_demo.bat om over te schakelen naar een nodelimited licentie
Start go_network.bat om over te schakelen naar een zwevende/netwerklicentieconfiguratie
Start go_dongle.bat om over te schakelen naar de dongle licentieconfiguratie

Trials



Waar kan ik een Femap/NX Nastran proefversie downloaden?

Open deze link om een gratis proefperiode van 45 dagen aan te vragen.

  • Vul het formulier in
  • Start Femap en voer de activeringscode in die u per e-mail hebt ontvangen

Opmerking: u kunt de proefversie alleen gebruiken op de computer waarop u de software oorspronkelijk hebt geïnstalleerd.


Ik heb problemen met de proefversie van Femap/NX Nastran

Firewalls kunnen problemen veroorzaken wanneer u de toepassing wilt uitvoeren. Controleer uw browser.

De resultaten moeten een bericht geven dat lijkt op dit:

<response>
<message>
<version>1.0</version>
<code>OK</code>
<message_text>Hello</message_text>
<system_message_code>000001</system_message_code>
<checksum>b3b9332f95fd8d7cfc274307f06959c9</checksum>
<data>Server Version:3.2013.35</data>
</message>
</response>

Als het contact geen feedback krijgt zoals hierboven, dan blokkeert de firewall de interactie.

Kunt u uw vraag niet vinden? Neem dan contact op met onze support!

Ga naar support

november 15, 2017
Hoe kunnen wij u helpen?

Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

over ons

Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.

Privacy policy

×

Loop voorop in FEA & CFD

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.