Creativiteit en Innovatie - Femto Engineering - Femto Engineering

Creativiteit en Innovatie

Hoe marketing en engineering elkaar ontmoeten

Femto marketing in cijfers

Er valt veel te zeggen over de afgelopen 25 jaar Femto Engineering, wat we vanuit technologisch oogpunt hebben gedaan in onze serie Facts & Figures. Een minder besproken onderwerp in engineering, is marketing. Omdat dit toch een belangrijke rol speelt in business development willen we nu graag ook in dit onderdeel van Femto duiken. We kijken eerst naar een aantal cijfers.

Wat verbindt marketing en engineering?

Hoewel het lijkt alsof marketeers en ingenieurs op verschillende planeten leven, is er meer cross-over dan je zou denken. Er zijn twee onderwerpen die deze planeten verbinden: creativiteit en innovatie.

Om de twee vakgebieden te vergelijken, hebben we gekeken naar overeenkomsten in wat ze doen. Marketeers werken aan het optimaliseren en stimuleren van bedrijfsprestaties, of het nu gaat om marktonderzoek of merkmanagement. Ingenieurs werken aan het optimaliseren en stimuleren van ontwikkeling, of het nu gaat om de verduurzaming van scheepsroutes, productoptimalizatie of certificering door middel van simulatie. Wij zien een overeenkomst tussen de marketing- en engineeringprocessen die we graag laten zien. Daarom hebben we de twee planeten uitgebeeld zoals hieronder is te zien.

Figuur 1: De processen van marketing en engineering

Beide planetenringen bestaan uit vergelijkbare stappen. Na het begin van een idee, is de volgende stap zowel bij marketing als engineering het verwerven van kennis door middel van onderzoek. Bij simulatie-engineering is dit waar door middel van berekeningen en simulaties het project het beste wordt voorbereid om te worden getest en het optimale eindresultaat te garanderen.

Zo wordt ook bij marketing een idee ontwikkeld tot creatief concept, zoals een campagne, welke kan worden getest en geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld door middel van AB-testen waarbij verschillende concepten worden getest om de reacties van een doelgroep te meten.

Na de uitvoering van een project is het evalueren ervan net zo belangrijk. Het delen van verworven inzichten met collega’s is zowel op het gebied van engineering als op het gebied van marketing een verrijking voor toekomstige prestaties. Met werkprocessen die in veel opzichten te vergelijken zijn, waarom zouden we niet inzichten delen met collega’s in engineering én marketing?

Marketing als business tool

Femto draait als bedrijf om innovatie. Daarbij hoort ook innovatie in marketing: het is door marketing dat we meer inzichten kunnen krijgen en uiteindelijk ook onze klanten in de toekomst kunnen ondersteunen.

Marketing draait om opvallen in een massa. Dit wordt steeds moeilijker, want deze massa groeit wat simulatie engineering betreft (volgens deze marktanalyse). Daarnaast blijven industrieën en producten zich verder ontwikkelen en worden ze steeds complexer. De time-to-market is korter en de behoefte aan innovatie is nog nooit zo relevant geweest in tijden van stijgende energieprijzen en behoefte aan duurzaamheid. Om deze marktontwikkelingen bij te houden, is ook marketing geëvolueerd. Een van de snelst groeiende ontwikkelingen in marketing vindt momenteel plaats op het gebied van vraag en operaties, waarbij field marketing, experimenten en data-analyse een rol spelen.

Grofweg 70% van de startende techbedrijven faalt binnen het tweede jaar van hun bestaan omdat ze niet genoeg opvallen om de klanten te werven die ze nodig hebben. CDInsights  dook in de gegevens over het falen van startende technologiebedrijven en bepaalde een top 12 van redenen voor het falen. Een van de belangrijkste redenen, welke alle start-ups gemeen hadden, was het gebrek aan klanten. Dit zijn 770 bedrijven die niet bestand waren tegen een harde technologiemarkt waarin grotere bedrijven gemakkelijk de overhand nemen.

Hoewel Femto Engineering verre van een start-up is, kunnen we veel leren van dit onderzoek. Femto Engineering blijft bovenop de ontwikkelingen in de markt door onze innovatieve propositie waar te maken, marketing serieus te nemen en bovenop ieders gedachten te blijven. Door te investeren in marketing en R&D kan Femto Engineering al jaren kennis gebruiken om voorop te blijven lopen in innovatie. Met een team van drie toegewijde marketing professionals brengen wij deze kennis in de wereld door middel van unieke campagnes zoals onze CFD Tuesday, Case studies en vele andere initiatieven.

De toekomst van Femto

Zoals we eerder hebben beaamd, groeit de toekomst van simulatie engineering, en Femto Engineering groeit mee. Om op te vallen in een groeiende industrie waar veel informatie beschikbaar is, is zorgvuldige marketing wat ons kan helpen om meer mensen te blijven bereiken.

Als u vragen heeft over dit artikel, of onze marketing, neem dan gerust contact met ons op.

Neem contact op

Referenties

CB Insights. (2022, October 12). 433 startup failure post-mortems. CB Insights Research.
https://www.cbinsights.com/research/startup-failure-post-mortem/

Clay, E. (2022, February 13). The Complete Guide to Marketing for Technology Companies. Vale Creative.
https://valecreative.com/blog/marketing-for-technology-companies/

Emergen Reasearch. (2022, January). Simulation Software Market Share | Simulation Software Industry Forecast 2020-2028. Emergen Research.
https://www.emergenresearch.com/industry-report/simulation-software-market

Rowland, T. (2017). How to win the listing: Be different – What is your unique selling point? REIQ Journal, (Jul 2017), 45. https://search.informit.org/doi/10.3316/ielapa.969285608611499

Whitler, K. A. (2017, September 24). The 4 Types Of Marketing Roles In Tech. Forbes. https://www.forbes.com/sites/kimberlywhitler/2017/09/24/the-4-different-types-of-tech-marketing-jobs/?sh=7cd1d4a9230b

Wong, J. (2022, May 19). Branding Versus Product Marketing—And How To Sync The Two. Forbes. https://www.forbes.com/sites/forbescommunicationscouncil/2022/05/19/branding-versus-product-marketing-and-how-to-sync-the-two/?sh=d96c38a6b123

oktober 26, 2022
Hoe kunnen wij u helpen?

Heeft u vragen of interesse in één van onze diensten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Wij helpen u graag.

over ons

Bij Femto Engineering helpen we bedrijven hun innovatieve ambities te bereiken met specialistische engineering consultancy, software en R&D.
Wij zijn Siemens DISW Expert Partner voor Simcenter Femap, Simcenter 3D, Simcenter Amesim, Simcenter STAR-CCM+ en SDC Verifier. Neem contact met ons op en laat FEM en CFD voor u werken.

Privacy policy

×

Loop voorop in FEA & CFD

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang maandelijks FEA kennis, nieuws en tips gratis in je inbox.